Colesterolul si sarbatorile

Sunt sigura ca, la sfirsitul sarbatorilor, fiecare dintre noi a primit multe sfaturi legate de evitarea exceselor alimentare, in special a alimentelor bogate in grasimi, pentru a limita aportul ridicat de colesterol. Suntem obisnuiti sa privim colesterolul ca pe un inamic, dar oare chiar asa stau lucrurile?

b-nutritie-1

Colesterolul ne e dusman sau prieten?

Cu siguranta nu ne este dusman. Colesterolul este parte componenta a membranelor celulare din organismal nostru. Deci este prezent in fiecare celula, avand un rol foarte important in schimburile celulare. De asemenea, colesterolul este un component esential al celulelor nervoase si a creierului. Tot colesterolul sta la baza sintezei de vitamina D, a hormonilor steroizi, sexuali si acizilor biliari. In concluzie, colesterolul este  un element esential al functionarii organismului nostru.

Organismul uman este capabil sa isi sintetizeze  necesarul zilnic de colesterol. Astfel, sinteza totala de colesterol a organismului este de aproximativ 1 gram / zi. Continutul total in colesterol al organismului este de aproximatix 35 grame, cantitatea cea mai mare se gaseste in creier, glande suprarenale si ficat.

Si totusi, de unde atunci ideea de inamic atunci cand vorbim despre colesterol?  Ce anume este rau?

Nivelul de colesterol in sange

Nivelul crescut de colesterol in sange (numit si nivelul seric al colesterolului) este asociat cu afectiuni cardiovasculare (boala coronariana, accidente vasculare cerebrale, arteriopatii periferice), ateroscleroza.

Aportul alimentar recomandat zilnic este variat intre 250-700 mg, organismal reusind sa compenseze aportul de colesterol prin scaderea sintezei. Dar ce se intampla in cazul in care aportul zilnic depaseste cu mult necesarul organismului? E simplu, acel colesterol se depune pe peretii vaselor de sange, micsorandu-le in timp diametrul si scazand elasticitatea peretilor.

Alimentatie

Care sunt sursele alimentare cele mai bogate in colesterol? Toate alimentele care contin grasimi animale contin si cantitati variabile de colesterol. Alimentele vegetale nu contin colesterol, decat daca a fost adaugat ulterior in procesul de preparare (ex. cartofi prajiti in untura). Putem identifica totusi alimentele cu continutul mai ridicat de colesterol: organe (creier, ficat, rinichi), carnea (porc, vita, pasare) – cu cat este mai grasa, continutul de colesterol creste, lactatele, galbenusul de ou.

Aportul total de grasimi (lipide), in special al celor saturate, joaca un rol mai important in nivelul seric al colesterolului decat colesterolul insusi. Reducerea nivelului de colesterol nu se face doar prin scaderea aportului alimentar de colestarol, ci mai ales prin limitarea aportului de grasimi saturate. Cu alte cuvinte, sa incerca, sa consumam cat mai putine grasimi animale, sa alegem pestele in favoarea carnii de porc, sa evitam mezelurile (care au un continut ridicat de grasimi), sa consumam cu moderatie branzeturile grase si sa nu uitam de fructe si legume.

Un element important este legat de alimentatia sugarilor si copiilor mici, deoarece organismal acestora nu este capabil sa sintetizeze intregul necesar de colesterol. De aceea, pana la varsta de 2 ani, alimentatia copilului trebuie sa furnizeze colesterol. Acest lucru trebuie avut in vedere in special de copii ai caror parinti adopta o dieta vegana si o extind tuturor membrilor familiei, altfel,  o alimentatie echilibrata a sugarului si copilului mic furnizeaza aportul necesar unei bune dezvoltari si functionari a organismului.

Sfaturi practice:

-    Cititi cu atentie etichetele produselor pe care doriti sa le cumparati.
-    Alegeti alimente cu continut scazut de grasimi.
-    Alegeti carnea slaba (vita, porc) si carnea de pasare fara piele.
-    Consumati peste de 2-3 ori pe saptamana.
-    Consumati  5 portii de fructe si legume pe zi.
-    Evitati prepararea alimentelor prin prajire.
-    Consumati cu moderatie grasimi si uleiuri.
-    Nu uitati: size matters, deci atentie la portie!

Atat pentru acum, va astept intrebarile si comentariile dumneavoastra.